fredag 14 november 2008

Ping Pong Kingen


Ping Pong Kingen är regisserad av Jens Jonsson. Filmen handlar om två bröder, Erik (Hampus Johansson) och Rille (Jerry Johansson), som är väldigt olika. Både fysiskt och till sättet. Erik är mer impulsiv och populär bland kompisar och tjejer. Rille är den eftertänksamma överviktige killen, full av tankar. Rille gillar Pingis, ping pong, och han har hand om nyckeln till fritidsgårdens pingisracketar. Trots att bröderna är så olika så står de varandra väldigt nära.
Rille och Erik bor tillsammans med sin mamma (Ann-Sofie Nurmi), deras pappa (Georgi Staykov) är iväg och jobbar och kommer och hälsar på när han känner för det och är full av både alkohol och tomma löften.
Rille får reda på en hemlighet som hans mamma har burit på i alla år och plötsligt förändras allt. Brödernas lojalitet mot varandra sätts på prov.

Det bästa med filmen är att jag tror på karaktärerna. De är så äkta så jag undrar om de är precis så som de är på riktigt. Jag kan inte se dem på något annat sätt. Det känns genuint rakt igenom. Jerry Johansson är helt enkelt suverän. Igenkänningsfaktorn är stor. Tonårsproblematiken är realistisk. När Rilles bror dansar tryckare med "Rilles tjej" så lyfter jag instinktivt upp handen mot munnen och börjar bita på naglarna (något som jag aldrig gör annars). Det krävs inte mycket i filmen, inga överdrivna scener, inga skrik och gap och orgier i vulgära ord (som så många svenska manusförfattare är så förtjusta i). Det är enkelt och känslosamt. Inte en scen är överflödig.
Ett litet minus är att jag är lite trött på att "den mobbade killen" och den "töntiga tjejen" alltid ska porträtteras med glasögon och antingen som överviktiga eller väldigt smala. Det förstärker bara stereotyperna.

Trailern kan ni se här.

Betyg: 9 av 10

1 kommentar:

Anonym sa...

Hörde ett rykte om att den eventuellt var baserad på en sann historia.. http://blogs.myspace.com/hanseriksson