onsdag 19 november 2008

Han förstörde min morgon!

Hade på Nyhetsmorgon på TV4 imorse. Det brukar vara safe som något lagom härligt och lättsamt att se på när jag är nyvaken och trött. Men inte idag, idag blev jag provocerad och arg, vilket säkerligen också var hans syfte, att provocera menar jag. Med "han" menar jag komikern Aron Flam. Hade aldrig hört talas om han innan och hoppas att jag inte behöver göra det igen heller. Lite komisk var han dock. Men jag tror inte att det var hans syfte. Vad sjutton gjorde han där när han uppenbarligen inte ville prata utan bara skulle se sur och grinig ut och titta ner på folket omkring honom?

Jag tänker inte ge mig in i diskussionerna angående kvinnliga komiker då jag är alldeles för dåligt insatt i ämnet. Men det som skulle ha debatterats i Nyhetsmorgon hade sitt ursprung i den krönika som DN:s Johan Croneman skrivit angående att SVT inte hade med en enda kvinna i sin helkväll med stand up. Nour El-Refai skrev ett väldigt bra svar och sen svarade Aron Flam henne med att kvinnor, och alla egentligen, får skylla sig själva.

Någonstans hade Aron Flam säkert något han ville säga men det verkade som han surade för att han inte fick vad han ansåg vara de "rätta" frågorna och därför vägrade han säga något alls, egentligen. Fast en bra sak sa han och det var att han inte är kvinna, och det har han ju helt rätt i (eller?). Den stora frågan är som sagt varför han ställde upp. Det förstår jag inte. Men det kanske är som han själv har skrivit, att han inte har någon TV, och därför inte förstod vad som förväntas av en när man går med på att ha en debatt i ett morgonprogram.

Läs "Sara tänker högt"s blogg som skriver väldigt bra om hela den här debatten mellan Flam och Nour El-Refai. Jenny Östergren sammanfattar också det hela mycket bra.


fbc pen 234x60 2008

Inga kommentarer: