lördag 22 november 2008

Madagaskar - Escape 2 Africa


Jag har inte sett ettan i sin helhet. I början av denna uppföljare är det dock en sorts snabbgenomgång och det är lätt att förstå vilka figurer som är återkommande, som den galna gamla tanten till exempel.

I "Madagaskar 2" så nödlandar djuren i sin färd tillbaka till New York mitt i Afrika. Precis där lejonet Alex växte upp närmare bestämt. Han återförenas med sin mamma och pappa, kungen i skogen. Allt är tyvärr inte frid och fröjd i djungeln då där finns ett elakt lejon som vill ta Alex pappas plats.

För det första vill jag säga att jag ser den med svenskt tal och jag önskar hela filmen igenom att Ben Stiller kunde prata svenska. För rollen är gjord för honom, bokstavligt talat. Björn Kjellman gör ett bra jobb men han är inte Stiller. Men det bryr sig ju så klart inte barnen om och det är ju de som filmen är gjord för. Eller? För då och då blir jag lite tveksam då det verkar som föräldrarna i biosalongen skrattar mer än barnen.
Det har under lång tid varit vanligt med "vuxenskämt" i barnfilmerna men här är det så många och de går alla rakt över barnens huvuden. De kunde dragit ner på slagsmålen med tanten och tjockisskämten också.
Sen är jag lite trött på att det alltid ska vara en liten pojke i huvudrollen och att deras pappa är den viktigaste och framförallt mäktigaste personen i deras liv. Men mer om det i nästa inlägg...

Nu till det bra. Filmen är underhållande, härlig och rolig. Den har inte "Hitta Nemo" klass i sin handling men den duger. Det är mysigt och småroligt. Vissa av karaktärerna är riktigt underhållande.

Betyg: 6 av 10

Inga kommentarer: