söndag 2 november 2008

Hur bryter man sig fri utan att brytas sönder?

Jag har tidigare skrivit om "Revolutionary Road" med Kate Winslet och Leonardo DiCaprio och det antiklimax som jag tror att den filmen kommer att ge mig. Jag tycker Kate är suverän (om någon skulle känna sig manad till att göra en film om mitt intressanta liv och jag skulle få välja vilken skådespelerska som helst så skulle jag önska att just hon spelade mig) så en film med henne är alltid spännande. Men jag oroar mig för att få illusionen av Kate och Leonardo som passionerat förälskade förstörd genom att se dem som ett par som kämpar med vardagen och kärleken. (Ja, jag vet att de bara är en film och att de inte är kära på riktigt. I själva verket är det ju Kate Winslets man Sam Mendez som regisserar filmen.)
Winslet har vid flera tillfällen sagt att DiCaprio är "hennes bästa vän" och att kemin dem emellan var lätt att återfinna igen framför kamerorna. Hon jämförde det med "muskelminne". Mendes har erkänt att det kändes konstigt att regissera sin fru igenom sexscenerna.
Filmen räknas som rätt svårsåld om man bortser från det kända skådespelarparet då det är ett något melankoliskt drama, vilket inte alltid är så populärt hos den breda publiken.

Spekulationerna är i alla fall igång angående om Kate har chansen att få en Oscar för antingen "Revolutionary Road" eller "The Reader".

Trailern kan ni i se på den officiella hemsidan.

Tagline: How do you break free without breaking apart?

Inga kommentarer: