lördag 22 november 2008

När ska tjejerna få ta plats i de animerade biofilmerna??

Som en fortsättning på föregående inlägg måste jag säga att jag tycker att det är så synd att det är så få animerade biofilmer med tuffa tjejer i huvudrollerna. Om man tittar på de senaste filmerna från Pixar Animation Studios till exempel ser man "Råttatouille" (muspojk och människopojk), "Bilar" (killbil), "Hitta Nemo" (pojkfisk och pappafisk), "Monsters, Inc." (pojkmonster och pojke), "Toys Story 2" (pojkdockor), Småkryp (en gräshoppepojk) osv osv. Undantaget där är "Superhjältar" med ett gift par (kvinna och man). De andra bolagen är inte bättre:
  • Ice age - människopojke och pojkdjur
  • Robots - robot pojke
  • Bi filmen - en bipojke
    Jag kan fortsätta ett tag men det känns som jag har framfört min poäng. Tjejerna finns så klart med men som biroller.
    Trist, trist, trist!!
  • Inga kommentarer: