torsdag 27 november 2008

Baz Luhrman: "Australia handlar inte om Australien"

Jag vill se "Australia" nu! Kan inte någon vänlig själ ge mig biljetter till en förhandsvisning, jag tycker att jag har väntat länge nog. ;) Hade jag bott i Stockholm hade jag i och för sig kunnat gå på Stockholms Filmfestival och sett den. Men nu gör jag ju inte det.
juldagen är premiären.

ComingSoon.net har talat med regissören Baz Luhrman som säger så här om filmen:
"'Australia' handlar inte om Australien. Den handlar om detta land som för resten av världen är långt långt borta, där ifall du tar dig den där extra biten, som Lady Sarah Ashley (Kidman), då kan du fastna i ett förhållande eller i en romans och åka iväg på en resa och upptäcka att du själv älskar och känner på ett sätt som du inte trodde var möjligt och återuppväcka din gnista och din själ. Det (filmens namn) är en metafor för det. Jag ville inte göra en film om Australien. Jag ville göra en film om människor, alla människor. Och ja, det är stor underhållning, men i hjärtat av det så är det den "Stulna Generationen" och denna lille pojke. Det handlar om att faktiskt veta, i en värld som är full av rädsla och där saker och ting faller sönder och alla är skräckslagna, att allt som egentligen betyder något är att du är tillsammans med personer som du älskar och som älskar dig."

En förklaring lika bra som någon...

Läs mina tidigare inlägg om "Australia" och Nicole Kidman:
  • Bildextra: Britney skyller på Kevin, Orlando myser i Venedig och Reese tror på kärleken!
  • Nya bilder: Angelina, Nicole Kidman, Twilight premiären med mera
  • Kidman: Kvinnor är födda till att få barn
  • Kidman spelar mannen som blev kvinnan Lili Elbe
  • Lite bilder från filmen Australia
  • Kidmans Australia
  • 2 kommentarer:

    Anonym sa...

    Fråga i bekantskapskretsen om någon är medlem i 1,6-miljonerklubben. I alla fall Malmö-medlemmar har möjlighet komma över förhandsvisningsbiljetter till den 19/12.

    LordParzifal sa...

    Jag såg en liten snutt på Leno igår kväll och jag kan inte annat än känna igen "förmannen på gården med kvinna som boss" från filmer på 70/80-talet, De Dimhöljda Bergens Gorillor eller en Doris Lessing afrikabok filmad kanske, det fanns en med Barbara Carrera där hon bossade över en hel ö, Emma i söderhavet(!?) svagt minne att den hette så, en miniserie, men eftersom det här är en helt ny film så kan den bli en av dom som har rötterna i de här bra Tv-serierna/filmerna och gör det bättre med manus och ny teknik.

    ...men det finns bara en Barbara Carrera, och där har jag väl sammanfattat svårigheterna med att göra film, måste ha tur och att det finns tillgång till många bra skådisar samtidigt samma år.
    Feelingen på den här nya blir nog Farmen Australien om du såg det, huset såg ut så.

    Be well,
    LPWJ