måndag 8 december 2008

Wanted


Första delen av filmen tänker jag på varför Angelina Jolie tackar ja till en sådan här film. Är det för att rykterna stämmer och hon faktiskt älskar vapen eller får hon verkligen inte bättre erbjudanden? Andra delen av filmen tänker jag på vad Brad Pitt kan ha sagt till Angelina efter att han sett den. "It was brilliant honey!"? Och tyckte han verkligen det i så fall?

"Wanted" handlar om en ung kille, Wesley Gibson (James McAvoy), som har en tråkigt jobb, en elak (och självklart ful) chef, en otrogen flickvän och en skitig bästa kompis. Han övergavs av sin pappa när han endast var sju dagar gammal, var hans mamma är förtäljer inte historien.
En dag blir han kontaktad av ett hemligt brodersällskap med mördare (bla. Morgan Freeman och Angelina Jolie) och får reda på att han besitter en sorts övernaturlig förmåga till att få tiden att gå långsammare, göra de mest fantastiska stunttrick och med hjälp av tanken styra kulorna han avfyrar med sitt vapen. Rätt så coola saker med andra ord.

Filmen är full av specialeffekter och de är oftast mer lustiga än bra. Jag listar ut filmens stora twist redan en kort tid in i filmen, jag kunde däremot inte ha gissat slutet. Historien är den klassiska superhjältesagan, med en ung mesig kille som tillslut lär sig att säga ifrån, och hans träningsskola påminner ruskigt mycket om "The Matrix".
Anglina Jolies roll går ut på att slåss, le mystiskt, kisa med ögonen mystiskt, pluta med läpparna mystiskt, visa lite av rumpan i en nakenscen, och mest stå och se sexig ut. Hennes repliker är inte många.
En hel del av filmen är så pinsamt att jag vrider på mig i soffan av skam i skådespelarnas vägnar. Det är så mycket som inte stämmer i handlingen så ibland blir jag nästan galen av frustration.
Samtidigt är den lustigt underhållande. Kanske inte på det sätt som var menat, men likväl underhållande. Jag har inte tråkigt och tiden går hyfsat snabbt.

Betyg: 3 av 10

Tagline: Choose your destiny

Se trailern här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

kunde inte hålla med dig mer i omdömet av den filmen än vad jag gör!

LordParzifal sa...

Det roligaste med den här filmen (om man ser den eller inte spelar ingen roll) är att hon brädade Tom Cruise precis då han trodde han var Mr Hollywood och blev väl kaxig. Blev Will Smith det istället...en som man växte upp med.

De skrev om rollen till Jolie eftersom ingen annan kille var tillgänglig/passade för rollen, antagligen ville de rida på den Lara Croft våg som fortfarande finns kvar i o m nya spel mm
I den genren är ju de filmerna ouppnåeliga.
Pang pang filmer är inte direkt min grej om de inte har ett djupare budskap som vissa gamla westerns eller Tarantino.

Onödig trivia #2&#3
2. Din blogg går ju hiskeligt bra om man kollar veckovis, jag kommer bara upp i det om jag nyss vinklat någon PK nyhet roligt från AB eller DN artiklar (vilket inte är lika roligt som att skriva någon egen text som kanske 50 max läser).
3. De förbjöd affischerna i london då den hade premiär "för de visade vapen"
De kanske skulle ta reda på vilka som innehar vapen inom deras land istället för att anklaga "video eller biovåld" som ärkenötet Siewert Öholm då man växte upp. England håller på och går åt Häll-vete-i-en-säck och de ska ha OS också Håhåjaja...ja kunde Kina så, det är som att de leker med elden, och i denna dumdryga politikervärld behövs smarta filmer såväl som B-action..

Fortsätt blogga nu...
jajustdet, handla på Ginza *en freebie reklam, jag jobbar inte ens åt dom men varför slösa pengar i snobbiga affärer*

Be well,
LPWJ