måndag 22 december 2008

Det visas mycket bra på TV nu

Jag har sett två filmer på TV de senaste dagarna och båda var mycket bättre än jag trodde.

I fredags var det En fötrollad romans med Nicole Kidman och Will Ferrell. Filmen handlar om häxan Isabel som vill vara normal och leva ett vanligt liv. Hon flyttar därför till en förort. Hon blir där upptäckt av den självupptagne skådespelaren Jack Wyatt som vill att hon spelar mot honom i en nyinspelning av serien Bewitched. Isabel blir kär i Wyatt men får en dag reda på att han endast valde henne som motspelerska eftersom hon inte skulle överglänsa honom.
Väldigt söt, charmig och lättsam film som börjar väldigt svagt men blir bättre och bättre ju längre in i filmen man kommer. Jag skrattar ovanligt mycket, men så är jag också lite svag för denna typ av humor (som går ut på annat än bajs och prutt som så många andra skådespelare - läs Mike Myers - förlitar sig så på).
Betyg: 6 av 10

Igår tittade jag på Colin Nutleys Heartbreak Hotel och hade inga större förväntningar där heller men blev glatt överraskad. Filmen som handlar om två ensamstående kvinnor som genom olika sammanträffanden möts och blir vänner är otroligt varm och underhållande. Det är också helt fantastiskt vad duktiga Helena Bergström och Maria Lundqvist är i denna film! Deras samspel och naturlighet. Det är som att kameran och manuset inte finns. Filmen är verklighetstrogen och igenkännande och träffar precis rätt (ja, för ett fåtal undantag). Sen kan jag känna ett sting av avundsjuka för vänskapen mellan dessa två som kan bråka som ett gift par och sedan gå vidare som vänner igen. Det är nog inte många tjejer som har en sådan vän.
Betyg: 8 av 10

Inga kommentarer: