tisdag 18 november 2008

Det behövs fler filmer som "Mamma Mia"


Jag var inget större fan av musikalen "Mamma Mia". Kanske beror det på att jag är en "Kristina från Duvemåla" tjej eller så beror det på att jag tycker att ABBAs låtar gör sig bäst på engelska. Fast kanske beror det mest på att jag såg föreställningen sittandes högst upp bakom en stolpe inne på Cirkus, höggravid. Fogarna värkte och bebisen tryckte mot revben och lungor så att det var svårt att andas sittandes ner. Det gjorde det lite svårt att koncentrera sig fullt ut på föreställningen.

Igår gick det lite bättre. Inne i en varm biosalong, i ett skönt och mjukt säte och med god mat och två glas vin i magen.
Filmen börjar med en smäll in i musikalvärlden. Det tar ett tag för mig att vänja mig. Jag skäms lite när dottern Sophie (Amanda Seyfried) och mamman Donna (Meryl Streep) hälsar sina kompisar välkomna på bryggan. Det är så musikalaktigt, överdrivet och käckt. Men efter ett tag slappnar jag av och tar det för vad det är. Det är ju en musikal för guds skull! Jag älskar ju musikaler.

Filmen handlar om en dotter som får reda på att det finns tre olika män (Pierce Brosnan, Stellan Skarsgård och Colin Firth) som kan vara hennes pappa. Hon bestämmer sig därför för att bjuda dem alla tre till sitt bröllop för att ta reda på vem av dem det är. Hennes mamma vet ingenting om dotterns planer.

Filmen håller sig ganska så strikt till den ursprungliga musikalen. Till och med "en gång till?" delen är med i slutet. Meryl Streep är underbar och proffessionell som vanligt och Amanda Seyfried gör en väldigt bra och sympatisk dotter. Scenen när Donna sjunger låten "Slipping Through My Fingers" till sin dotter som byter om inför bröllopet är rörande.
Det ser dock lite komiskt ut när Pierce Brosnan plötsligt börjar sjunga. Men det är kul. Publiken runt omkring mig i biografen småskrattar i stort sett hela tiden. Det är det filmen handlar om, att ha roligt och må bra, och den lyckas. Jag mår bra när jag går ut från biografen. Världen känns lite godare och bättre. Det är därför det bör göras fler filmer som "Mamma Mia". Många, många fler.

Taglines:
  • ...Here We Go Again
  • A mother. A daughter. Three possible fathers. Take a trip down the aisle you'll never forget
  • The only missing from Sophie's wedding is the father of the bride...whichever one he is.

    Betyg: 8 av 10

    Ps. Jag älskar dig mamma!
  • Inga kommentarer: