tisdag 30 december 2008

Guldbaggen - Jag minns hur Alexandra grimaserade bakom Loa Falkman

Den 12 januari kommer Guldbaggegalan av stapeln på Cirkus i Stockholm.
Programledare kommer att vara Johan Glans. Galan ska som vanligt visas på Svt.
De filmer som har fått flest nomineringar är Maria Larssons eviga ögonblick, De ofrivilliga och Låt den rätte komma in.
För Bästa manliga huvudroll är Mikael Persbrandt, Gustaf Skarsgård och Peter Stormare nominerade.
Bästa kvinnliga huvudroll kommer att gå till Lena Endre, Maria Heiskanen eller Cecilia Milocco.
Se hela listan här.

Mitt främsta Guldbaggen minne är tyvärr fortfarande när Alexandra Dahlström, i mina ögon, skämde ut sig. Det var året när hon var aktuell med Fucking Åmål.
Okej, Loa Falkman skötte det inte särskilt bra och jag har aldrig tyckt om när äldre män försöker "klappa yngre tjejer på huvudet" på ett sätt de inte hade gjort på en jämnårig man. Men jag var så upprörd över att hon inte förstod hur många som hade velat byta plats med henne, och få stå där och få pris för bästa kvinnliga huvudroll...

Inga kommentarer: