lördag 4 oktober 2008

Lions for lambs


Lions for lambs är en film som handlar om att engagera sig, att bry sig om och göra det man tror på. Att det är bättre att göra något än inget. Kriget mot terrorismen är i fokus och det tas upp att massmedia är medskyldiga politikerna de enkelriktade bilder om Irak som målades upp innan kriget startade.

Tom Cruise spelar en självgod politiker som ser sig se lösningen på kriget och vad som är rätt väg att gå. (Självgoda roller känns lite som Cruise signum numera, eller är det min bild av honom som lyser igenom?)
Meryl Streep är alltid lika mästerlig men faller in i en kliché i slutet.
Robert Redford och hans student, spelad suveränt av Andrew Garfield (vilken faktist är den jag imponeras mest av i filmen) har en intensiv dialog, likaså Cruise och Streep.

Ibland känns det dock som jag har hamnat i en politisk debatt och jag upplever inte det som något positivt. Samtidigt är jag stundtals väldigt fängslad av diskussionerna.

Det är synd att bakgrunden till soldaterna (spelade av Michael Peña och Derek Luke) visas så sent vilket gör att jag inte blir så engagerad över dem i början av filmen. När de reser sig upp i slutet (ja, ni förstår när ni ser filmen, vill inte avslöja allt för mycket) så fattas bara den amerikanska flaggan och nationalsången. Samtidigt är det självklart sorligt.

Tagline:
If you don't STAND for something, you might FALL for anything

Betyg: 7 av 10

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag instämmer i din analys. Bra film och föredömligt kort. Typiskt att yankarna skall slänga in ett sentimentalt "stupa med flaggan i topp" slut.