söndag 28 december 2008

Smokin' Aces


Smokin' Aces handlar om Las Vegas trollkarlen Buddy Israel (Jeremy Piven) som arbetat tillsammans med maffian och nu bestämt sig för att vittna mot dem. Detta gör att det ges 1000 000 dollar till den som dödar Israel, vilket får ett helt gäng med galna lönnmördare att ge sig ut efter honom.

Denna film börjar med en mängd information. Både i skriven text och från de många olika karaktärerna själva. När detta sker i filmer blir jag alltid lika snurrig. Massor av information som slängs mot mig med en gång gör att jag upplever allt som väldigt rörigt. Vem är vem? Vem ska göra vad och varför?

En del av castingen borde också ha gjorts annorlunda. Ben Affleck är med och han gör det inget bra. Det tar mig två tredjedelar av filmen innan jag kan ta Jeremy Piven, som jag tidigare endast sett i komedier, på något som helst allvar. Alicia Keys som också är med får mig att tänka på Alicia Keys och hur hon sitter och spelar piano.
Andra skådespelare som Ryan Reynolds, Donald Carruthers och Stanley Locke fungerar bättre.

Vissa av karaktärerna är också alldeles för överdrivna. Som de tre djurliknande mördande killarna som hoppar, studsar, dreglar och slåss och som mer hade passat i någon science fiction film, eller helst i ingen film alls.
Alla de manliga lönnmördarna saknar dessutom helt känslor medan tjejerna, självklart, även känner kärlek och är lite mer humana i sitt mördande.

Filmandet är mestadels bra förutom när de ska spaca till det och göra olika slowmotion eller fast-forward effekter. Det känns som en dålig efterapning av andra filmer och ett svagt försök till att göra denna film till något den inte är.

Filmen blir dock bättre efter ett tag och vissa vändningar är spännande och i slutet av filmen är jag rätt så intresserad även om jag inte bryr mig om någon av karaktärerna särskilt mycket.
Slutet är väldigt ologiskt och ännu ett "varför?" dyker upp i mitt huvud.

Betyg: 4 av 10
Taglines:
  • May the best hitman win.
  • Nobody gets away clean.
  • When you're worth $1 million dead, you don't have long to live.
  • He just met ten hitmen after his own heart.
  • Inga kommentarer: