lördag 18 april 2009

Wall-E

"Han är ledsen" är det första min son sa när vi såg början på Wall-E och visst var det så. Wall-E handlar om den ensamme roboten som blivit lämnad kvar på jorden för att ta hand om alla sopor. Han drömmer om kärleken och tror att han har funnit den när roboten Eve landar på jorden.

Det lustiga är att när jag läser på om Wall-E och dess handling så märker jag att det är mycket jag inte har förstått angående filmens bakgrund. Det enda som jag kan tänka mig att det beror på är att jag tappade intresset. Rätt snabbt.
Filmen är kritikerrosad. En annorlunda animerad film helt klart. Inte den vanliga Pixar humorn utan mer dyster och långsam. Kanske hade jag uppskattat den mer en annan dag, en dag då jag inte ser fram emot en animerad barnfilm. För detta är något mer. Ett konstverk i animation. En stumfilm på flera sätt.
Det räcker med ögonen för att beskriva hur robotarna mår och för att vi ska skapa känslor inför dem. När Eve "slocknar" så säger min son gång på gång "hon har inga ögon!". Så sant.

Trots att jag blir uttråkad så sitter sonen nästan stilla hela filmen, vilket är ett mycket gott betyg.
Spännande är den också. Skratten uteblir dock. Det är som sagt inte den typen av animerad film.

Betyg: 6 av 10

Inga kommentarer: