fredag 11 september 2009

Revolutionary Road - Leonardos film


Revolutionary Road handlar om paret Frank (Leonardo DiCaprio) och April (Kate Winslet) som har två barn och bor i en förort. Vardagen äter upp April som bara längtar efter något nytt. Frank vantrivs på sitt jobb. Alla de drömmar de hade när de träffades har fått ge vika för vad vi skulle kalla för "Svenssonlivet". Kärleken de en gång kände för varandra har bytts ut mot irritation och likgiltlighet. De bestämmer sig för att det är dags för en förändring.

Jag har tidigare skrivit om Revolutionary Road och de antiklimax jag var rädd att jag skulle få av filmen. Så blev det inte. Jag tänkte bara på Titanic i en knapp sekund.

Kate vann en Golden Globe för bästa skådespelerska i en dramafilm för sin roll. Den vetskapen, plus att jag älskar i stort sett allt som Kate gör, gjorde att mina förväntningar var höga.

Så blev jag då besviken? Både och. Filmen hängde sig kvar inom mig länge efter att jag sett den. Kanske för att jag själv är gift och har två barn och kan relatera till en del av det som tas upp. Jag har alltid också varit ett stort Lars Norén fan och denna film innehöll många av Noréns ingredienser.

Det som jag blev besviken på var att även om de flesta scenerna var otroligt intensiva och äkta så kändes även en del av dem konstlade och oäkta. Detta var särskilt påtagligt när den psykiskt störde (eller är han det?) John (Michael Shannon) och hans mamma Helen (Kathy Bates) var med i samma scen.

I risk att få tomater kastade på mig så måste jag även erkänna att jag inte tyckte att Kate alls var så bra som hon brukar. Jag upplevde det som att hon spelade över och väste alldeles för mycket. Leonardo däremot var så skrämmande bra och det är så dumt att han inte vann en Golden Globe.

En annan sak med filmen som för mig var totalt orealistisk var att deras barn i stort sett inte var med i handlingen alls. Hela tiden hade de förklaringar på varför barnen inte var där - alla kändes lika påtvingade. De säger att barnen är på kalas, i skolan etcetera. På riktigt hade det varit två små barn stått bredvid bråken, pratat och existerat. Inte bara varit tillfällig scenografi. Man kan inte göra en film om äktenskapsproblem i en barnfamilj och sedan utesluta barnen.


Betyg: 4 av 5
Tagline: How do you break free without breaking apart?

1 kommentar:

Nick sa...

Hej! Intressant blogg. Jag håller helt och hållet med dig om att Kate inte var så bra som det gavs sken av, medan Leo verkligen var sjukt bra. Men han är alltid bra å andra sidan.

Kolla gärna in min filmblogg också om du har lust. nickomfilm.blogg,se

/Nick