lördag 15 augusti 2009

Seven Pounds


Ett dvd tips för ikväll, kanske lite sent jag vet.

Jag har tidigare skrivit om filmen "Seven Pounds". Filmen handlar om en självmordsbenägen IRS agent som bestämmer sig för att förändra sju personers liv till det bättre. Detta på grund av hans dåliga samvete för de misstag han gjort i sitt liv. Allt kompliceras när han blir kär i en kvinna (Rosario Dawson) med ett hjärtfel.
Andra skådespelare i filmen är bland annat Woody Harrelson som spelar en blind man.

När jag skrev om filmen i november så skrev jag: "Det kan bli väldigt bra eller så blir det bara sliskigt." och visst, sliskigt kanske vissa kan säga...men sååååå bra! Jag har sett filmen två gånger nu och älskar den. Jag är svag för sorliga filmer i och för sig, rörande filmer, sådana som petar till en på hjärtat. Det gör "Seven Pounds". Den är vacker, välgjord och har utmärkta och engagerade skådespelare. Jag älskar den och rekommenderar alla som vill snyfta en kväll att se den. Snällhet som har blivit en alldeles för ouppskattad egenskap behöver mer uppmärksamhet! I denna filmen prioriteras snällhet.

Som jag även det tidigare har skrivit så säger Smith att filmen fick honom att upptäcka att skillnaden mellan depression efter ett nederlag och känslan av glädje och styrka att fortsätta, som exempelvis Nelson Mandela och Muhammed Ali har, är att ha ett syfte.
"Om man kan känna att det finns ett högre syfte, att ditt liv har en mening, att ditt liv hör samman med andra människors liv, eftersom du vaknade upp idag så är någon annans liv bättre, det är verkligen nyckeln till den ultimata glädjen och den ultimata självkänslan."

Betyg: 5 av 5
Tagline: Seven Names. Seven Strangers. One Secret.

Andra om Seven Pounds (inte så förvånande har betygen varit låga - men skit i dem ;) )
Moviezine
Svd
Aftonbladet
GP

2 kommentarer:

Metalnallen sa...

Förbannat bra film!

Metalnallen sa...

Tack, du får gärna kommentera mina recensioner lr kolla in min andra sida, det är bara att lägga till /dagens i min adress :) ja, bar filmsmak har jag absolut!